در مواجه با شکستهای دانش آموزان در دوره متوسطه، محکوم کردن آنان نه تنها چاره سازنیست بلکه موجد اضطرابهای بیمارگونه در آنان است. وضعیت دانش آموزان در گذر از راهنمایی به دبیرستان، تفاوت عملکرد تحصیلی دانش آموزان در انتهای دوره رهنمایی و ابتدایی دوره دبیرستان، استفاده از تست ریون برای هدایت تحصیلی دانش آموزان نظام جدید، نمرات نگران کننده دانش آموزان در بعضی دروس دبیرستان، گلایه بیش از حد والدین و تعجب آنان از نمرات دبیرستان دانش آموز در مقایسه با دوره رهنمایی حاکی از وجود مسئله ای مهم و قابل بررسی می باشد و آن این است که آیا تنها عده خاصی با چنین مشکلاتی مواجه هستند یا وضعیت عمومی دارد؟
بعنوان مثال اگر 80 درصد دانش آموزان استان در درس زبان انگلیسی نمره ای کمتر از 7 کسب نمایند، مقصر دانش آموزان هستند یا باید در نظام آموزشی بازنگری صورت گیرد؟
اهمیت و ضرورت پژوهش:
درخت کامیابی از بذر برنامه ریزی می روید و برنامه ریزی درست مستلزم دو شناخت است:
الف- شناخت وضعیت موجود.
ب- ترسیم وضعیت مطلوب.
وپس از دریافت این دو دانش می توان برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نقشه کشید و به این نقشه کشیدن برنامه ریزی می گویند. و ضرورت و اهمیت این پژوهش در ترسیم درست وضعیت موجود نظام آموزشی در گذر از راهنمایی به دبیرستان است.
اهداف پژوهش:
اهداف پژوهش حاضر به قرار زیر است:
1- ترسیم وضعیت تحصیلی موجود در گذر از راهنمایی به متوسطه.
2- بررسی میزان هماهنگی وضعیت تحصیلی با هوشبهر دانش آموزان.
3-کمک به دست اندرکاران تعلیم و تربیت در اصلاح و بازنگری نظام جدید آموزش متوسطه.
4- روشن شدن مبنای علمی امتیازات تست ریون در هدایت تحصیلی دانش آموزان.
چکیده پیشینه تحقیق:
در تحقیق حاضر به تحقیقات متعددی استناد شده است که از مهمترین آنها می توان به تحقیق زیر اشاره نمود:
ابوترابیان همکاران (1370) در تحقیقی که به بررسی میانگین نمرات دروس مختلف امتحانات نهایی خردادماه در سالهای 67-66 تا 70-69 خراسان در رشته های مختلف متوسطه نظری پرداخته بود، به نتایج زیر دست یافتند:
1- میانگین نمرات در اغلب دروس کتبی و کل از سال 67 تا سال 69 سیر نزولی داشته ودر سال 70 به مقدار کمی افزایش یافته است لیکن تقریبا" در تمام مواد درسی به وضعیت قبلی در سال 67 برنگشته است و بعضی دروس در سال 68 افت شدید داشته است.
2- فراوانی نمرات در طبقات 10 و 7 در اغلب دروس و نیز معدل کتبی بسیار زیاد است.
3- در اغلب دروسی که می توان از حافظه کمک گرفت برتری مطلق از آن دختران است و در عوض در مواردی که جنبه استدلالی و تعقلی دارد پسران در موقعیت بهتری قرار دارند.
4-در درس زبان انگلیسی گاه بیش از 80 درصد دانش آموزان نمره ای کمتر از 7 گرفته اند.
سؤالات تحقیق:
سؤالت تحقیق حاضر به شرح زیر است:
1- آیا در گذر از راهنمایی به دبیرستان افت میانگین نمرات مشاهده می شود؟
2- اگر افت میانگین وجود دارد، میزان آن چقدر است؟
3- در صورت وجود اختلاف میانگین بین راهنمایی و دبیرستان، آیا این اختلاف معنی دار است؟
4- اگر افت میانگین وجود دارد، این افت در چه درسهایی بیشتر است؟
5- میزان همبستگی دروس با یکدیگر چقدر است؟
6- آیا بین بهره هوشی حاصل از تست ریون و نمرات راهنمایی و دبیرستان همبستگی معنی داری وجود دارد؟ میزان آن چقدر است؟
7- میانگین واقعی نمرات جامعه مورد پژوهش در چه حدودی قرار دارد؟
8- توزیع نمرات دانش آموزان در راهنمایی و دبیرستان چگونه است؟
9- آیا اختلاف نمره بین دختران و پسران معنی دار است؟
ابزار جمع آوری داده ها:
ابزار اصلی جمع آوری داده ها در پژوهش حاضرفرمهای خاصی بود که طی آنها اطلاعات مربوط به نمرات راهنمایی و سال اول متوسطه دانش آموزان در آنها درج می گردید. علاوه بر این فرمها از نتایج تست ریون که توسط مشاوران دبیرستانها همه ساله بر روی دانش آموزان سال اول متوسطه انجام می گیرد، در تحقیق حاضر استفاده شد.
جامعه آماری، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری:
جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان سال دوم متوسطه نظام جدید شهر مشهد در سال تحصیلی 77-76 می باشند. که حجم تقریبی آنها قریب به 39000 نفر می باشد. از جامعه آماری فوق از طریق نمونه گیری طبقه ای 1300 نفر انتخاب شدند.
چکیده نتایج:
نتایج پژوهش حاضر عبارت است از:
1- در گذر از راهنمایی به دبیرستان نمرات دانش آموزان بیش از 2 نمره کاهش می یابد.
2- افت میانگین نمرات نزد دانش آموزان باهوش کمتر از دانش آموزان کم هوش است.
3- اختلاف نمرات راهنمایی و دبیرستان در درسهای عربی، ریاضی و فیزیک بیشتر از سایر دروس است.
4- درس ریاضی دبیرستان بیشترین همبستگی را با بهره هوشی داشته است.
5- درس دانش اجتماعی دوره راهنمایی کمترین همبستگی را با بهره هوشی داشته است.
6- بیشترین میانگین نمرات 41/16 و کمترین میانگین نمرات 81/9 است.
7-بیشترین فراوانی نمرات در اکثر دروس مربوط به نمره 10 است.
8- دختران دارای میانگین نمرات بالاتری نسبت به پسران هستند و این اختلاف بیش از یک نمره می باشد.
9- میانگین بهره هوشی دانش آموزان مشهد به میزان 41/109 است.
پیشنهادهای تحقیق :
1- به امر هدایت تحصیلی و راهنمایی دانش آموزان توجه بیشتر شود و در اجرا و امتیازدهی تستها تجدید نظر گردد.
2- در تعیین محتوای آموزشی توان ذهنی دانش آموزان، علایق و تواناییهای آنان بیشتر مد نظر قرار گیرد.
3- در جهت رفع مشکلات کتابهای ریاضی، فیزیک و عربی دبیرستان اقدام عاجل به عمل آید.
4- با توجه به وضعیت موجود نظام آموزشی برنامه دقیقی برای رسیدن به نظام مطلوب آموزشی طراحی شود