آگاهی نوجوانان از نیازهای مهم روانی خویش، زمینهی مطلوبی برای حفظ بهداشت روانی آنان میباشد. به این مفهوم که آشنایی به ماهیت نیازها و چگونگی عملکرد آنها، نوجوان را در تأمین و تقویت احتیاجات روحی خویش یاری مینماید و از عوامل تهدیدکننده بهداشت روانی، آنان را م صونیت میبخشد. مربیان و مشاوران با درک ارتباط نیازهای اساسی نوجوانان و بهداشت روانی آنان، میتوانند با توانایی بالایی در تأمین و تقویت مقوله سلامت روحی دانشآموزان، به تبیین و ایفای نقش خویش اقدام نمایند. زندگی و دانش اقتصادی خویش را توسعه بخشند. برای رسیدن به این هدف، بیشتر نوجوانان نیاز دارند زیر نظارت دیگران و متخصصان کار کنند و به همان خوبی آموزش ببینند که در زمینهی مهارتها و دانش مربوط به حرفههایشان آمادگی پیدا کنند. |
2. همه نوجوانان نیاز دارند تا سلامتی و تناسب وضع جسمانی خویش را
حفظ نموده و توسعه بخشند.
3. همه نوجوانان نیاز دارند تا با حقوق و وظایف خویش در زمینهی شهروندی
در یک جامعه سالم آشنا شوند.
4. همه نوجوانان نیاز دارند تا معنی و مقصود زندگی خانوادگی را از لحاظ
فرد و جامعه درک نموده و با شرایطی که برای یک زندگی خانوادگی
موفق ضروری است، آشنا شوند.
5. همه نوجوانان نیازمندند تا بدانند چگونه خرید کنند و چگونه کالاها
را مورد استفاده قرار دهند و از خدمات به چه نحو بهره ببرند. آنها
همچنین نیازمند به درک ارزشهای مصرفکننده و نتایج اقتصادی
عمل خود میباشند.
6. همه نوجوانان نیاز دارند تا روشهای عملی تأثیر علم بر زندگی
انسان و واقعیات اساسی علم را که به ماهیت دنیا و انسان مربوط
میشود، خوب درک کنند.
7. همه نوجوانان، نیاز به فرصتهایی دارند تا ظرفیتهای لازم
را برای قدرشناسی از زیبایی، ادبیات، هنرها و طبیعت در خود پرورش
و توسعه دهند.
8. همه نوجوانان نیازمندند تا توانایی بهرهگیری از اوقات فراغت را بهخوبی
پیدا کنند و خردمندانه برنامه زندگی خود را تنظیم نمایند.
9. همه نوجوانان نیامندند تا منزلت و احترام سایرین را حفظ نموده و این
توانایی را در خود پرورش دهند و احتیاج به این موضوع دارند که در بینش
خود نسبت به اصول و ارزشهای مذهبی، تحولی به وجود آورند و
قادر به همکاری با دیگران در زندگی، کار و فعالیت باشند.
10. همه نوجوانان نیاز دارند تا توانایی خود را در تفکر خردمندانه، بیان
روشن افکار و اندیشهها، خوب شنیدن، خوب خواندن و خوب درک کردن افزایش دهند.
11. همه نوجوانان نیاز دارند تا استعدادهای خود را کشف کنند و
تجارب اساسی و بنیادین را برای کفایت شغلی و حرفهای کسب کنند.
12. همه نوجوانان نیاز دارند تا در فعالیتهای فوق برنامه مدرسه
و امور اجتماعی مربوط به خویش مشارکت جویند و موقعیت خود را به
وضعیتی که بزرگسالان از حیث شهروندی دارند، نزدیک گردانند.
13. همه نوجوانان نیاز دارند متناسب سن خود تجربه و بینش لازم را
کسب نموده و آن را توسعه بخشند، به گونهای که پایهای برای
زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها محسوب شود.
14. همه نوجوانان نیاز دارند تا احساس ارزش مربوط به اشیای مادی و
حقوق مالکیت را به طور صحیح درک نموده و این احساس را در خود
توسعه دهند.
15. همه نوجوانان نیاز دارند تا در زمینه فراگیری دانش محیط زیست
تلاش کنند و علاوه بر آن از عوامل مساعدی نیز که به حفاظت محیط
زیست مربوط میشود، آگاه شوند و اثرات زیانبار آلایندهها را بر
چنین محیطهایی بررسی نمایند و فرصتهایی برای کاربرد دیدگاه عمل
در حل مسائل خویش داشته باشند.
شیوههای مختلفی برای آشنایی با نیازهای دوران بلوغ وجود دارد که
برخی از مهمترین آنها عبارتند از: 1. مشاهده معنیدار و پیوسته
چنانچه بتوان نوجوان را در وضعیتهای مختلف و متنوعی مورد مشاهده
قرار داد و این امر به طور مستمر انجام پذیرد، نوعی همبستگی و
قانونمندی در رفتارهای او میتوان تشخیص داد که برخی از آنها حاکی از
نیاز خاصی میباشد. به عنوان مثال نیاز نوجوان به اخذ تجارب اجتماعی
را میتوان در رفتارهای نوجوان در محیط مدرسه، علاقهمندی به
مطالعه، پیوستن به جمع دوستان و پرسشهای خاص او، متجلی دید.
2. همدلی و همزبانی
برقراری ارتباط صمیمانه با نوجوانان، شیوه مطمئنی برای درک نیازهای
روانی اوست. دلیل این امر را میتوان در یک عبارت خلاصه نموده؛ راه
نفوذ در شخصیت نوجوان، جلب اعتماد وی و برانگیزاندن او در
گفتگویی صمیمی و متکی بر همدلی است. به راستی میتوان ادعا
نمود که اگر نوجوان به کسی اعتماد نماید، دریچههایی از عالم درون
خود به بیرون میگشاید و در لابلای گفتگوها، نیازهای خود را بروز میدهد.
3. بازگشت به دنیای درون
چنانچه باور کنیم که نیازهای مشترکی نوجوانان را با دیگران پیوند میدهد،
بر این اساس میتوان با فهم و درک نیازهای شخصی، به نوعی ا ز
نیازهای نوجوان نیز پی برد. به عنوان مثال، همه ما انسانها نیازمند
تکریم شخصیت هستیم و در هر مرحله زندگی از اینکه مورد احترام
واقع شویم، رضایت خاطر احساس میکنیم. همه گروههای انسانی
نیازمند تبادل عاطفی هستند و به عبارت دیگر مایلند که دیگران را دوست
بدارند و علاوه بر آن دوست داشته شوند.
نتیجهای که از این بحث به دست میآید، در عبارات زیر خلاصه میشود:
1. گام نخستین، درک نیازهای نوجوان به وسیله مربیان و مشاوران است.
2. گام دوم، فهماندن و شناساندن نیازهای مذکور به نوجوان است.
3. وهله بعد، تلاش برای تأمین مطلوب نیازهای مذکور به وسیله نوجوانان
و اطرافیان است.
4. و در نهایت، روشن نمودن رابطه میان نیازهای اساسی و بهداشت
روانی نوجوانان برای آنان و اطرافیان، مرحله پایانی محسوب میشود.
کریم جان سلام
از بلالیا فقط ساسان و می بینم انم بخاطر اینه که تو استان البرزه
بقیه بچه ها خبری ندارم
خودت خبری ازشون نداری؟