مفاهیم و کلیات
مهارتهای ذهنی - شناختی:
مهارت خودآگاهی
مهارت تصمیم گیری
مهارت حل مسئله
مهارت تفکر نقاد
مهارت تفکر خلاق
مهارتهای ارتباطی - اجتماعی:
مهارتهای زندگی و ارتباطات درون فردی
مهارتهای زندگی و ارتباطات انسانی (بین فردی)
مهارتهای خانوادگی:
مهارتهای شناختی (معرفتی) خانواده ( همسرداری)
راههای موفقیت در زندگی:
مهارت های تربیتی (فرزندپروری):
مهارتهای فرزندپروری در حیطه شناختی
مهارتهای فرزندپروری در حیطه ارتباطی
هر وقت من یک کار خوب می کنم مامانم به من می گوید بزرگ که شدی
برایت یک زن خوب می گیرم. تا به حال من 5 کار خوب کرده ام و مامانم قول 5
تای آنها را به من داده است حتمن ناسرادین شاه خیلی کارهای خوب می کرد
که مامانش به اندازه استادیوم آزادی برایش زن گرفته بود. ولی من مؤتقدم که
اصولن انسان باید زن بگیرد تا آدم شود، چون بابایمان همیشه می گوید
مشکلات انسان را آدم می کند. در عزدواج تواهم خیلی مهم است یعنی دو
طرف به هم بخورند.مثلن من و ساناز دخترخاله مان خیلی به هم می خوریم.
از لهاز فکری هم دو طرف باید به هم بخورند، چون ساناز سه سالش است
هنوز فکر ندارد که به من بخورد ولی مامانم می گوید این ساناز از تو بیشتر
هالیش می شود. در عزدواج سن و سال اصلن مهم نیست چه بسیار آدم
های بزرگی بوده اند که کارشان به تلاغ کشیده شده و چه بسیار آدم های
کوچکی که نکشیده شده. مهم اشق است! اگر اشق باشد دیگر کسی از
شوهرش سکه نمی خواهد و دایی مختار هم از زندان در می آید. من تا حالا
کلی سکه جم کرده ام و می خواهم همان اول قلکم را بشکنم و همه اش را
به ساناز بدهم تا بعدن به زندان نروم. مهریه و شیربلال هیچ کس را خوشبخت
نمی کند. همین خرج های ازافی باعث می شود که زندگی سخت بشود و
سر خرج عروسی دایی مختار با پدر خانومش حرفش بشود. دایی مختار می
گفت پدرخانومش چترباز بود. خوب شاید حقوق چتربازی خیلی کم بوده که
نتوانسته خرج عروسی را بدهد.البته من و ساناز توافق کردیم به جای شام
عروسی چیپس و خلالی نمکی بدهیم هم ارزان تر است ، هم خوشمزه تر
است تازه وقتی می خوری خش خش هم میکند! اگر آدم زن خانه دار بگیرد
خیلی بهتر است وگرنه آدم مجبور می شود خودش خانه بگیرد . زن دایی
مختار هم خانه دار نبود به همین خاطر دایی مختار مجبور شد یک زیرزمینی
بگیرد. می گفت چون رهم و اجاره بالاست آنها رفته اند پایین! اما خانم دایی
مختار می خواست برود بالا! حتمن از زیرزمینی می ترسید. ساناز هم از
زیرزمینی می ترسد برای همین هم برایش توی باغچه یک خانه درختی درست
کردم. اما ساناز از آن بالا افتاد و دستش شکست. از آن موقه خاله با من قهر
است. قهر بهتر از دعواست. آدم وقتی قهر می کند بعد آشتی می کند ولی
اگر دعوا کند بعد خانومش می رود دادگاه شکایت می کند بعد می آیند دایی
مختار را می بردند زندان! البته زندان آدم را مرد می کند. عزدواج هم آدم را مرد
می کند، اما آدم با عزدواج مرد شود خیلی بهتر است!!
این بود انشای من
روش جدیدتر مطالعه یادگیری روش مردر نام دارد مردر از حرف اول شش مرحله ی آن تشکیل یافته است 1- حال و هوا 2- درک فهم 3- یاد آوری 4- کشف 5- بسط گسترش 6- مرورو پاسخ دادن .
حال و هــوا (Mood)
منظور این است که پیش از شروع به مطالعه و یادگیری حال و هوای آن را پیدا کنید ، یعنی سرحال و آماده ی یاد گرفتن باشید و تا پایان مطالعه آن حالت را حفظ کنید برای این منظور ، سعی کنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خوب غلبه کنید همچنین افکار مثبت را جانشین افکار منفی و شک و گمان های بیهوده سازی از تخیلات مثبت سود ببرید به طور کلی ، در مرحله ی حال و هوا باید زمینه را برای مطالعه ی مؤثر آماده کنید.
درک و فهـم (Understand):
در این مرحله بکوشید تا آنجا که ممکن است مطالبی را که می خوانید به طور عمیق درک کنید از کم و کیف درک و فهم خود آگاه شوید و بخش هایی را کـه خوب نمی فهمید با علامت گذاشتن مشخص کنید تا در مراحل بعدی مجدداً به سراغ آنها بروید.
یـادآوری (Recall):
آنچه را که در مرحله ی قبل خوانده و فهمیده اید به یاد آورید در این مرحله از راهبردهای تفسیر ، تخیل مفاهیم استفاده کنید ، گوئتز ، الکساندر و آش ( 1992 ) ، در رابطه با این مرحله از روش مردر گفته اند ،(( یاد گیرنده نه تنها آن چه را که خوانده است به یاد می آورد بلکه آن را از طریق تفسیر ، تخیل و تحلیل به مفاهیم کلیدی تغییر شکل می دهد).
کشف و هضــم (Detect and Digest):
در این مرحله، به قسمت هایی که در مرحلة یک خواندید و نفهمیدید مراجعه کنید و به یادگیری سازمان آنها بپردازید این باز از راهبردهای دیگری به جز آن چه قبلاً به کار بستید استفاده کنید مطالب پیچیده را به اجزای ساده تر تجزیه کنید و از منابع معتبر ، مانند فرهنگ لغات ، کتاب های دیگر و معلمان کمک بگیرید .
بسط و گستــرش (Expand):
مطالبی را که می خوانید بسط و گسترش دهید ، یعنی به آنها شاخ و برگ بدهید و آنها را به مطالبی که قبلاً آموخته اید ربط دهید سئوال هایی نظیر سوال های زیر را از خود بپرسید اگر به نویسنده دسترسی داشتید چه سوال هایی از او می پرسیدید؟ چگونه می توانید از اطلاعـــاتی که کسب می کنید در عمل استفاده نمایید؟ چگونه می توانید مطالبی را که می خوانید برای کسانی دیگر قابل فهم تر و قابل توجه تر سازید؟
مرور و پاسخ دادن(Reviw and Respond):
مرور و پاسخ دادن آخرین مرحله ی روش مردراست مرور کردن مطالب خوانده شده به قصد تعیین کم و کسرهای احتمالی یادگیری و کوشش در جهت رفع نواقص از مراحل مهم همة روشهای یادگیری از جمله روش حاضر است فعالیت اصلی مرور کردن به یاد آوردن اموخته ها ، توجه به نکات مهم ، و سعی در پاسخ دادن به سوال های قبلاً طرح شده ، و تمرکز کردن بر هدفهای یادگیری است مرحلة مرور کردن معمولاً پس از آن که دانش آموزان یا دانشجویان در امتحان یا آزمون مطالبی که خوانده اید ، شرکت کرده اند انجام می شود نتایج آزمون ، باید به صورت باز خورد در مورد اثر بخشی مراحل قبلی مورد استفاده قرار گیرد هدف عمده ی این مرحله از یادگیری باید رفع نواقص راهبردهای مطالعه برای کار بردهای آتی باشد پژوهش های انجام شده در رابطه با روش مردر تأثیر مثبت آن را بر بهبود یادگیری نشان داده اند از جمله دانسرو (1985) چند تحقیق را ذکر کرده است که اثر بخشی برنامه های آموزشی مبتنی بر روش مردر را بر افزایش توانایی کسب و استفاده از دانش در افراد نشان می دهد .
منبع:اینترنت
روانشناسی پرورشی دکتر سیف
آگاهی نوجوانان از نیازهای مهم روانی خویش، زمینهی مطلوبی برای حفظ بهداشت روانی آنان میباشد. به این مفهوم که آشنایی به ماهیت نیازها و چگونگی عملکرد آنها، نوجوان را در تأمین و تقویت احتیاجات روحی خویش یاری مینماید و از عوامل تهدیدکننده بهداشت روانی، آنان را م صونیت میبخشد. مربیان و مشاوران با درک ارتباط نیازهای اساسی نوجوانان و بهداشت روانی آنان، میتوانند با توانایی بالایی در تأمین و تقویت مقوله سلامت روحی دانشآموزان، به تبیین و ایفای نقش خویش اقدام نمایند. زندگی و دانش اقتصادی خویش را توسعه بخشند. برای رسیدن به این هدف، بیشتر نوجوانان نیاز دارند زیر نظارت دیگران و متخصصان کار کنند و به همان خوبی آموزش ببینند که در زمینهی مهارتها و دانش مربوط به حرفههایشان آمادگی پیدا کنند. |
در کلاس های آموزشی مدرسین علاوه بر توانایی های آموزشی باید اطلاعات جامعی نیز از نحوه کلاسداری و نحوه برخورد با دانش آموزان داشته باشند تا بتوانند محیط کلاس را برای دانش آموزان به صورت جذابی درآورده و مفاهیم آموزشی را بهتر به دانش آموزان منتقل نمایند . برگزاری کلاس بیان شده است. محیط آموزشی کلاس برای مدرس می باشد که این قضیه با توجه به شادابی ذاتی که آموزش رباتیک و کار عملی برای دانش آموزان دارد ؛ با کمی دقت فراهم می شود. طرف شرکت باشد زیرا این سیستم بر مبنای مطالب ترم ها چیده شده و در صورت انحراف نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. برای دانش آموزان مهم می باشد و اگر این قضیه از طرف مدرس بی اهمیت جلوه کند یکی از فاکتورهای رقابتی کلاس از بین رفته و باعث برهم خوردن نظم آموزشی می شود. متفاوت از کلاس های تئوری می باشد، پس دقت داشته باشید که سیستم کلاس بر مبنای نشستن و گوش دادن دانش آموزان نمی باشد و صحبت و تعامل دانش آموزان یکی از نقاط قوت و اهداف ما می باشد ولی مدرس باید دقت داشته باشد که این روال به بی نظمی و هرج و مرج تبدیل نشود. می گیرند، این تماس ها و پاسخگویی مناسب به آن ها بسیار مهم می باشد و در تثبیت جایگاه کاری مدرس و نمایندگی تأثیرگذار است. و یا از دست دادن نمره اهمیت فراوانی بدهید و سعی در کاهش آن ها و عدم ماندگاری این حالات داشته باشید. رعب و وحشت در دانش آموزان بدست نمی آید ) کافی مدرس می باشد. ایجاد اشتیاق در دانش آموزان |
در مواجه با شکستهای دانش آموزان در دوره متوسطه، محکوم کردن آنان نه تنها چاره سازنیست بلکه موجد اضطرابهای بیمارگونه در آنان است. وضعیت دانش آموزان در گذر از راهنمایی به دبیرستان، تفاوت عملکرد تحصیلی دانش آموزان در انتهای دوره رهنمایی و ابتدایی دوره دبیرستان، استفاده از تست ریون برای هدایت تحصیلی دانش آموزان نظام جدید، نمرات نگران کننده دانش آموزان در بعضی دروس دبیرستان، گلایه بیش از حد والدین و تعجب آنان از نمرات دبیرستان دانش آموز در مقایسه با دوره رهنمایی حاکی از وجود مسئله ای مهم و قابل بررسی می باشد و آن این است که آیا تنها عده خاصی با چنین مشکلاتی مواجه هستند یا وضعیت عمومی دارد؟
بعنوان مثال اگر 80 درصد دانش آموزان استان در درس زبان انگلیسی نمره ای کمتر از 7 کسب نمایند، مقصر دانش آموزان هستند یا باید در نظام آموزشی بازنگری صورت گیرد؟
اهمیت و ضرورت پژوهش:
درخت کامیابی از بذر برنامه ریزی می روید و برنامه ریزی درست مستلزم دو شناخت است:
الف- شناخت وضعیت موجود.
ب- ترسیم وضعیت مطلوب.
وپس از دریافت این دو دانش می توان برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نقشه کشید و به این نقشه کشیدن برنامه ریزی می گویند. و ضرورت و اهمیت این پژوهش در ترسیم درست وضعیت موجود نظام آموزشی در گذر از راهنمایی به دبیرستان است.
اهداف پژوهش:
اهداف پژوهش حاضر به قرار زیر است:
1- ترسیم وضعیت تحصیلی موجود در گذر از راهنمایی به متوسطه.
2- بررسی میزان هماهنگی وضعیت تحصیلی با هوشبهر دانش آموزان.
3-کمک به دست اندرکاران تعلیم و تربیت در اصلاح و بازنگری نظام جدید آموزش متوسطه.
4- روشن شدن مبنای علمی امتیازات تست ریون در هدایت تحصیلی دانش آموزان.
بحث آموزش و یادگیری، بحثی است که چه معلم باشید، چه دانشآموز یا دانشجو و حتی اطرافیان آنها، توجه همه را به خود جلب میکند.
اغلب ما متوجه تفاوتهای افراد در میزان یادگیری و چگونگی آن میشویم و در این میان یکی از مهمترین عوامل، نوع جنسیت دانشآموزان است. شکی نیست که تفاوتهایی اصولی میان یادگیری دختران و پسران وجود دارد.در واقع دانشآموزان امروز، مردان و زنان فردای کشورند. نمیتوان گفت که جنسیتی برتر و جنسیتی ضعیفتر است.
در زمینههایی پسرها از دخترها برترند و در زمینههایی نیز برتری به دخترها میرسد. البته در هر دو جنس زن و مرد، مغز بعضیها استعداد مهارتپذیری بیشتری دارد.
مغز ما چگونه کار میکند؟
مغز هر انسان از میلیونها نورون تشکیل شده و یکصد تریلیون سلول ارتباطدهنده هم در آن وجود دارد. مغز انسان بالغ 3لایه دارد؛ قشر مخ که در قسمت بالا قرار دارد، دستگاه لمپیک در وسط و ساقه مغز که پایینترین بخش مغز را به خود اختصاص میدهد و با نخاع در پیوند است.هر کدام از لایهها نیز وظیفه خاصی دارند. مثلا وقتی بهکودک ریاضی درس میدهیم، صحبتمان با مغز فوقانی است.
اما پاسخهای هیجانی هم صورت خارجی پیدا میکنند؛ به خصوص اگر دانشآموز با واکنش عاطفی و احساسی با مضمون درس روبهرو باشد.در زمینههای مختلف ذهن دو جنس مؤنث و مذکر متفاوت هستند و تفاوتهای میان ذهن دختران و پسران بسیار بارز و متعدد است.در زمینه حافظه هم تفاوتهای قابل ملاحظهای میان دختران و پسران وجود دارد.
دخترها به طور کوتاه مدت میتوانند اطلاعات بیشتری را در حافظه خود نگه دارند اما پسرها اگر موضوعی برایشان جالب باشد آن را بهتر در حافظه خود حفظ میکنند.
در حالی که دخترها در زمینه حافظه بهتر هستند، پسرها نیز در خصوص مهارتهای فضایی قویتر عمل میکنند.
تفاوت در طرز یادگیری
استدلال پسرها به گونهای است که از کل شروع میکنند و به جزء میرسند و سرعت استدلالشان نیز از دخترها سریعتر است. به همین دلیل است که پسرها در آزمونهای سریع چندجوابی موفقتر عمل میکنند.
هر چه کسی در تصمیمگیری سریعتر باشد، در آزمونهایی که به سرعتعمل احتیاج دارند موفقتر است. اما اندیشیدن دختران به صورتی است که از موارد جزئی شروع میکنند و از جزء به کل میرسند.
وقتی ریاضیات روی تختهسیاه آموزش داده میشود پسرها بهتر یادمیگیرند اما وقتی برای آموزش ریاضی از شکل و شیء استفاده میشود و آموزش عینیتر میشود، یادگیری برای دخترها سادهتر میشود.
البته در تمام این موارد استثنائات زیادی هم وجود دارد. یکی دیگر از تفاوتهای یادگیری دختران و پسران در این است که دخترها هنگام یادگیری نیازی به اینکه به اطراف حرکت کنند یا جابهجا شوند ندارند اما پسرها با حرکت کردن و جابهجا شدن نهتنها مغز خود را تحریک میکنند بلکه رفتارهای خود را نیز کنترل میکنند.
همچنین در سالهای بالاتر تحصیل، پسرها به نشانههای آموزشی، نمودارها و جدولها توجه بیشتری نشان میدهند اما دختران مضامین کتبی را بیشتر میپسندند. پسرها و دخترها، هر دو تصاویر را دوست دارند ولی پسرها هنگام یادگیری بیشتر به آنها بها میدهند.
علت اصلی آن این است که تصاویر و اشکال، نیمکره راست مغز آنها را بیشتر تحریک میکند. در کلاسهای ادبیات، آموزگاران به این نتیجه رسیدهاند که پسرها به حالت خیالی و سمبلهای نویسنده توجه دارند و دخترها به جنبههای احساسی شخصیتها بها میدهند.